EXPANZE DO RUMUNSKA (EPIZODA 1)

14.01.21

V tomto článku se konkrétně podíváme na Rumunsko, kde už s několika klienty zkušenosti máme. Nejprve Vám dáme několik tipů z praxe, třeba na co se před samotnou expanzí zaměřit. V další epizodě pak poradíme konkrétní platformy, které stojí za vyzkoušení.

Proč expandovat s e-shopem do Rumunska? Jaké jsou zde rizika?

V posledních letech se mnoho e-shopů rozhodlo pro expanzi do zahraničí, nebo o tom alespoň přemýšlelo. V České republice, kde je nejvíce e-shopů na jednoho obyvatele z celé Evropy, je to naprosto logický krok. Při postupu do zahraničí navíc čeští prodejci získávají nemalé zkušenosti pro rozvoj ve svém podnikání.

Jako první stát, u kterého si může člověk vše osahat a odzkoušet, se nabízí Slovensko. Ne nadarmo je to v dnešní době bráno spíše jako standard. Dalších možností však je spousta a každý stát má své klady i zápory. Ať jde o východ, západ, nebo třeba jih.

Proč zrovna Rumunsko?

  • 2x více obyvatel než v ČR (cca 20 mil.)

  • Nízký počet e-shopů (udává se 15 až 20 000, z nichž mnohé víceméně nefungují)

  • Poslední roky značný růst e-commerce trhu v porovnání s ostatními státy EU

  • Není zde žádný výrazný Hegemon, tedy žádný velký hráč na trhu

  • Kvalita lokálních e-shopů a jejich servisu není tak kvalitní z důvodu slabší konkurence


Každá mince má dvě strany. Takže jaká jsou negativa?

  • RON - nic z Harryho Pottera, ale Rumunský lei, tedy místní měna a s ní spojené měnové riziko

  • Rumuni nejsou obecně nijak zvlášť důvěřiví. Je tedy nutné si jejich důvěru postupně vybudovat.

  • Udává se, že zde přes internet nakupuje pouze zhruba čtvrtina obyvatel (tento fakt se však mění z důvodu pandemie Covid-19)

V souhrnu, Rumunsko rozhodně patří mezi země se silným potenciálem, trh zde není ani zdaleka tak rozvinutý jako v Česku a úroveň konkurence je také na mnohem nižší úrovni. Tyto skutečnosti pak hrají do karet všem, kteří se rozhodnou pro vstup na tento trh.

Jak se připravit na expanzi?

  • Kompletní překlopení e-shopu do rumunštiny, tedy i alternativních popisků, URL, metadat, ...

  • Prozkoumání místního prostředí - jiné tradice, zvyky, kultura, ...

  • Lokalizace firmy - bankovní účet, podpora v místním jazyce, e-mail, …

  • Zařídit si kvalitní copy - nekvalitně přeložené texty na důvěryhodnosti moc nepřidají

  • Zhruba ⅔ objednávek jsou zde z mobilních zařízení - optimalizace webu pro mobily je zde tedy nutností

  • Potřebujete markeťáky, kteří za to stojí 

Jo a tento článek má i druhou epizodu, kterou najdete zde.

 

Martin Koukal | koukal@shockmarket.cz

další články