V tomto článku se konkrétně podíváme na Rumunsko, kde už s několika klienty zkušenosti máme. Nejprve Vám dáme několik tipů z praxe, třeba na co se před samotnou expanzí zaměřit. V další epizodě pak poradíme konkrétní platformy, které stojí za vyzkoušení.
Proč expandovat s e-shopem do Rumunska? Jaké jsou zde rizika?
V posledních letech se mnoho e-shopů rozhodlo pro expanzi do zahraničí, nebo o tom alespoň přemýšlelo. V České republice, kde je nejvíce e-shopů na jednoho obyvatele z celé Evropy, je to naprosto logický krok. Při postupu do zahraničí navíc čeští prodejci získávají nemalé zkušenosti pro rozvoj ve svém podnikání.
Jako první stát, u kterého si může člověk vše osahat a odzkoušet, se nabízí Slovensko. Ne nadarmo je to v dnešní době bráno spíše jako standard. Dalších možností však je spousta a každý stát má své klady i zápory. Ať jde o východ, západ, nebo třeba jih.
Proč zrovna Rumunsko?
-
2x více obyvatel než v ČR (cca 20 mil.)
-
Nízký počet e-shopů (udává se 15 až 20 000, z nichž mnohé víceméně nefungují)
-
Poslední roky značný růst e-commerce trhu v porovnání s ostatními státy EU
-
Není zde žádný výrazný Hegemon, tedy žádný velký hráč na trhu
-
Kvalita lokálních e-shopů a jejich servisu není tak kvalitní z důvodu slabší konkurence
Každá mince má dvě strany. Takže jaká jsou negativa?
-
RON - nic z Harryho Pottera, ale Rumunský lei, tedy místní měna a s ní spojené měnové riziko
-
Rumuni nejsou obecně nijak zvlášť důvěřiví. Je tedy nutné si jejich důvěru postupně vybudovat.
-
Udává se, že zde přes internet nakupuje pouze zhruba čtvrtina obyvatel (tento fakt se však mění z důvodu pandemie Covid-19)
V souhrnu, Rumunsko rozhodně patří mezi země se silným potenciálem, trh zde není ani zdaleka tak rozvinutý jako v Česku a úroveň konkurence je také na mnohem nižší úrovni. Tyto skutečnosti pak hrají do karet všem, kteří se rozhodnou pro vstup na tento trh.
Jak se připravit na expanzi?
-
Kompletní překlopení e-shopu do rumunštiny, tedy i alternativních popisků, URL, metadat, ...
-
Prozkoumání místního prostředí - jiné tradice, zvyky, kultura, ...
-
Lokalizace firmy - bankovní účet, podpora v místním jazyce, e-mail, …
-
Zařídit si kvalitní copy - nekvalitně přeložené texty na důvěryhodnosti moc nepřidají
-
Zhruba ⅔ objednávek jsou zde z mobilních zařízení - optimalizace webu pro mobily je zde tedy nutností
-
Potřebujete markeťáky, kteří za to stojí
Jo a tento článek má i druhou epizodu, kterou najdete zde.
Martin Koukal | koukal@shockmarket.cz