10 NEJČASTĚJŠÍCH CHYB V E-MAIL MARKETINGU, VÍTE O VŠECH?

30.07.23

E-mail marketing obecně patří mezi ty nejlevnější marketingové kanály a zároveň se obvykle vyznačují skvělou návratností. Nefunguje vám však podle vašich představ? Podívejte se na 10 příkladů často zbytečných chyb z praxe, které mohou výkonnost dramaticky ovlivnit.

1. Sběr kontaktů

Takže to vezměme hezky od začátku a tím je sběr kvalitních kontaktů. Kromě nakupujících, kteří vám udělí souhlas se zařazením do vaší marketingové databáze, existuje řada způsobů, kterak můžete nalákat i zcela nové kontakty. Bohužel bez kvality to (jako vždy) nepůjde, takže si dejte záležet, abyste danému člověku opravdu nabízeli přidanou hodnotu - s něčím mu pomohli či poradili. Zároveň si pravidelně kontrolujte technickou funkčnost přenosu dat, byla by škoda přicházet o cenné kontakty. Malé doporučení - ve formuláři si kromě e-mailu vyžádejte i jméno a příjmení, do budoucna se vám to určitě bude hodit.

2. Databáze

S předešlým bodem je tento silně spjat, přecejen databáze vašich kontaktů by měla být na maximální možné úrovni. Pracujte se všemi informacemi, které vám daný uživatel zanechá, nikdy nevíte co se může hodit. Dejte si s nastavením opravdu načas, zpětné dodávání chybějících údaje ke kontaktům je buď náročné, nebo dokonce nemožné. Mějte přehled, pořádek a hlavně segmentujte. Tato častá rada je častá právem. Umožní vám to posílat relevantní obsah, což se pozitivně propíše do statistik a příjemci budou vaše maily mít v mnohem větší oblibě.

3. Pouze prodejní kampaně

Čeho je moc, toho je příliš. Pokud tedy budete neustále jen zavalovat vaše kontakty prodejními kampaněmi, moc valný úspěch to mít nebude. Zájem je cesta - pomáhejte, raďte, usnadňujte, zkrátka hýčkejte si vaše lidi v databázi jak jen můžete a časem se vám to zajisté vrátí. 

4. Způsob komunikace a pravidelnost

Zaměřte se na to, jak maily píšete a jakým způsobem vlastně celou komunikaci v kampaních vedete. Pokud bude dostatečně originální, tak si na ni lidé zvyknou a časem si ji i zapíší do paměti a snáze si pak daný mail spojí právě s vaším brandem. Ruku v ruce se způsobem komunikace je nutno myslet i na pravidelnost rozesílky. Odzkoušejte si různé časové rozestupy mezi jednotlivými maily a najděte ten nejvhodnější pro vaše publikum. Nepravidelnost v tomto ohledu totiž není pro lidský mozek to pravé ořechové, dodejte tak vaši kampaň přesně v čas, kdy je to ideální.

5. Žádná strategie a žádný start

Určitě není překvapením, že se zde objevuje strategie jako samostatný bod. I v e-mail marketingu je potřeba si nastavit reálné očekávání a požadované výsledky a podle toho si nastavit práci s kontakty. To by napadlo asi každého, ale i přesto se jedná asi o nejvíce přehlíženou chybu se kterou se setkáváme. Zároveň chceme zdůraznit, že úvodní kampaně po vstupu kontaktu do vaší databáze jsou obzvláště důležité, dejte si na jejich nastavování záležet.

6. DNS a Spam !

Technický faktor, který zásadně ovlivní doručitelnost vašich kampaní - toť DNS. Pokud byste chtěli vyzkoušet posílat vaše e-maily přes freemailové poskytovalete (koncovka gmail.com, seznam.cz, centrum.cz apod.), většina by jich skončila ve spamu. Proto je nutné ověřit vlastní doménu (např. @shockmarket.cz), to provedete zpravidla u jejího poskytovatele. Vaše další kroky by poté měli vést rovnou k nastavení SDF, DKIM a DMARC, což jsou systémy pro ochranu proti spamu. Zajistěte si co nejvyšší doručitelnost a důvěryhodnost.

7. Forma e-mailu

Udělejte váš e-mail lákavý, fuknční a přinášející výsledky. Takže, na co myslet?

  • Název odesílatele ("info@shockmarket" vs "Martin z Shockmarket")
  • Předmět - alfa a omega, ten rozhoduje + nezapomínat na preheader
  • Používejte oslovení
  • Plně responzivní šablona
  • Obrázky - s těmi to opravdu nepřehánějte (nezobrazí se, spam score,...)
  • Call to action - jasně a viditelně věďte čitatele k požadovanému tlačítku, akci
  • Gramatika a chyby - vše radši několikrát překontrolujte, každá chyba vás může stát dlouhodobě budovaný obraz profíka

8. Testování

Marketing je dle mnohých především o zkoušení, testování a hledání. Neusínejte na vavřínech a pusťte se do testování předmětů, formy, obsahu a scénářů, ovšem s rozmyslem. Netestujte jen pro to, abyste testovali a mohli si tento bor zdárně odškrtnout, vše musím mít hlavu a patu.

9. Automatizace

Nechceme se zde opakovat, ale připomenout to musíme. O tomto tématu jsme sepsali samostatný článek, který najdete zde. Nastavte si alespoň základní automatické scénáře co nejdříve a nebudete litovat.

10. A co výsledky?

Skvělou charakteristikou u tohoto způsobu marketingové propagace je jeho jasně změřitelná výkonnost. A i přesto velká část mailových kampaní končí u jejich odeslání. Využijte této výhody a pravidelně studujte co je ještě možné zlepšit.

 

E-mail marketing je jednou z našich nejoblíbenějších forem online marketingu. Pokud chcete mít jistotu správného nastavení, klidně se na nás obraťte - rádi vám pomůžeme.

Martin Koukal | koukal@shockmarket.cz

další články