TYPY KAMPANÍ A REKLAM NA SKLIKU - PŘEHLEDNĚ A POCHOPITELNĚ

28.11.23

Znáte a využíváte všechny možnosti propagace, které nabízí reklamní platforma od Seznamu?

Seznam si dlouhodobě drží 2. příčku v českém rybníčku online propagace. A právě proto byste měli mít přehled o všech jeho nabízených možnostech. V následujícím článku tak vypisujeme a vysvětlujeme jednotlivé typy kampaní a reklam, se kterými se zde můžete setkat.

Vyhledávací kampaň

Základní a hojně využívaný typ kampaně. Vyhledávací kampaň je způsob, jak dostat váš web na přední stránky vyhledávačů, jako je v tomto případě Seznam. Když někdo hledá něco, co se týká vašeho webu, chcete, aby se vaše stránka objevila mezi prvními. Vy tedy platíte za reklamy, které jsou spouštěné na vámi definovaná klíčová slova a ukážou se nad normálními výsledky vyhledávání. Každé kliknutí na vaši reklamu vás něco stojí, ale zase vás to dostane na oči více lidem. Cílem je, aby vás na internetu našlo co nejvíce lidí a aby to pomohlo vašemu byznysu růst.

Textová reklama

V této části máte na výběr pouze 1 formu reklamy. To ale neznamená, že je zde málo práce - musíte vytvořit originální, relevantní a hodnotné texty reklam a dále veškerá její rozšíření. Zároveň je nutné si pohlídat správnost výběru klíčových slov, typu jejich shody a zapomenout nesmíte ani na ty vylučující.

Obsahová kampaň

Obsahová kampaň na Skliku je o tom, jak dostat váš reklamní obsah před lidi, kteří surfují na různých webových stránkách. Místo toho, abyste byli vidět jen ve vyhledávačích, vaše reklamy se objevují na webových stránkách, které jsou součástí sítě Sklik. Jednoduše je to trochu jako dávat reklamy do různých časopisů, ale místo papíru je to na internetu, ovšem s lepšími možnostmi a často tak i výsledky.

Jak to funguje? Nejdřív si vymyslíte, co chcete lidem říct nebo ukázat - to je váš reklamní obsah. Pak si v Skliku nastavíte kampaň, kde si vyberete, jaké typy stránek nebo jaké skupiny lidí chcete cílit. Můžete si vybrat například stránky o vaření, pokud prodáváte kuchyňské potřeby. Cílem tedy je, abyste zaujali správné lidi a přivedli je k tomu, aby se dozvěděli více o vašich produktech nebo službách. To je tedy nějčastější účel - tzv. akvizice. Dále můžeme využít strategii na zpětné oslovení lidí, kteří už náš web navštívili a znají nás, tj. remarketing. Případně pak jako budování o povědomí vašeho brandu. A jelikož každá plocha a web je rozdílně žádaná a zajímavá, tak i zde funguje cenový aukční model.

Klasické statické bannery

Bannery vytvořené vámi, vaší grafičkou/grafikem, nebo třeba AI. Musí splňovat několik podmínek a pravidel, od velikosti a formátů až třeba po jasnou čitelnost či zákaz porušování autorských práv. Velkou výhodou je zde oproti textovým reklamám jejich vizuál, kterým můžete upoutat pozornost. Na ten byste se tedy měli obzvláště zaměřit...a zároveň doporučujeme si vytvořit vždy alespoň 2 typy pro A/B testování.

Kombinované bannery

Jedná se o typ bannerů, který se dokáže přizpůsobit ve svém způsobu zobrazení, a to dle typu webové stránky a reklamní plochy, ale taky dle zařízení, na kterém se reklama zobrazuje cílové osobě. Zde budete kromě samotného obrázku potřebovat i logo a sepsat reklamní texty. Pro tyto obrázky (bannery) zde platí přísnější pravidla na jejich podobu a uvedené informace.   

Branding

Zde se dostáváme do oblasti formátů, které už nejsou tak hojně využívány. S tímto typem bannerů se můžeme setkat zpravidla až u větších inzerentů. Branding podporuje oproti předešlým formátům obsahové kampaně mnohem méně webových stránek a zároveň může patřit mezi ty dražší. Své místo v propagaci ale určitě má.

HTML5

Zkrátka, prostě a jednoduše - jedná se bannery, které dokážete rozhýbat. To může zapříčinit například lepší upoutání pozornosti.

Externí kód

Toto je možnost pro ty inzerenty, kteří mají své reklamy tvořené v externím systémů, tj softwaru třetí strany. Do skliku v tomto případě zadáte jen kód, který v sobě nese všechny informace o dané reklamě.

Jednoduchá obsahová kampaň

Zajímavý typ kampaně od Seznamu, který vznikl jako učitá reakce na stále zvětšující se množství osob, kteří bokující cookies či jinak nedali souhlas s personalizovanou reklamou. Na jednu stranu tedy nemáte žádnou možnost cílení své reklamy, na stranu druhou však můžete očekávat nižší ceny za proklik. 

Videokampaň

Videokampaň od Skliku je způsob, jak propagovat váš produkt nebo službu prostřednictvím videa na internetu. Místo tradičních textových nebo obrázkových reklam používáte video, aby vás lidé lépe poznali a viděli, co nabízíte. Důležitost videa v online propagaci v posledních letech silně roste.

Jak to funguje? Začnete tím, že vytvoříte video, které mluví o vašem produktu nebo službě. Tohle video by mělo být zajímavé a poutavé, aby upoutalo pozornost lidí. V dnešní rychlé době a množství vjemů je tento faktor klíčový. Pak jdete na Sklik a nastavíte si videokampaň. Zde si vyberete, kde a komu chcete vaše video ukázat. Tedy podobně jako u obsahové kampaně. Dále určíte rozpočet a kolik jste ochotnit zaplatit za to, že někdo vaše video zhlédne - používá se zde tzv metrika CPT (zkratka znamenající v překladu platba za tisíc zobrazení).

Bumper

Krátké video, které uživatel nemá možnost přeskočit. Vy však musíte vměstnat všechny důležité informace do 6 sekund.

Videospot

V tomto typu reklamy můžete využít video dlouhé od 7 do 60 sekund, přičemž platí, že uživatel má možnost přeskočení po uplynutí 5 sekund (ovšem i v tomto v tomto případě musíte Skliku zaplatit).

Produktová kampaň

Produktová kampaň na Skliku je způsob, jak propagovat produkty. Tento typ kampaně je tedy skvělý pro e-shopy nebo firmy s konkrétními produkty, které chtějí prodat.

Pokud chcete využít tuto možnost, musíte disponovat tzv. XML feedem (souhrn informací o vašem sortimentu, který je automatizovaný). Mezi nejdůležitější informace v tomto souboru u produktů patří obrázek, cena a krátký popis. Seznam se rozhodl upravil fungování tohoto typu kampaní, takže nyní jsou jednotlivé nabídky zobrazované ze srovnávače zbozi.cz, kam i tedy vy musíte své produkty nahrát. Zobrazují se pak buď nahoře, vpravo či pod výsledky hledání.

Produktové kampaně jsou obecně považovány za nejvýkonnější způsob propagace produktů v online prostředí.

 

Možností je spousta a každý typ kampaně má svou jedinečnou roli v online propagaci. Pokud byste potřebovali pomoci, obraťte se na nás. 

Martin Koukal | koukal@shockmarket.cz

další články